Waarom een CRM systeem?

Voor de leken onder ons, wat is een CRM systeem? Waarom bestaat het? Onder meer het volgende zal duidelijk worden na het lezen van dit artikel:

  • Waar staat CRM voor?
  • Waarom een CRM systeem
  • Wat zijn de belangrijkste functies van een CRM systeem?
  • Verschillende systemen vergelijken

Allereerst, waar staat de afkorting CRM voor? CRM staat voor Customer Relationship Management. Dit helpt jou bij het beheren van je klantgegevens, iets dat erg van belang kan zijn. Dit systeem biedt ondersteuning voor salesmanagement, integratie met social media en daarnaast een breed scala aan actiegerichte inzichten. De communicatie met het team wordt daarnaast een stuk gemakkelijker. Wat doet het precies?

De belangrijkste functies van het CRM systeem op een rijtje 

Een dergelijk systeem bevat doorgaans de volgende functies, waarvan de een niet minder belangrijk is dan de ander, namelijk contactbeheer, beheer van leads, chatberichten tussen werknemers, salesprognoses en analytics op basis van dashboards. Geavanceerde cloud-gebaseerde CRM platformen zoals Salesforce bieden nog meer dan deze basisfunctionaliteit alleen. Bepaalde platformen beschikken namelijk over systemen voor markteringautomatisering en ook klantenservice. Een compleet cloud-gebaseerd system voor klantgegevens wordt op deze manier dus beschikbaar gesteld, aan de hand van de belangrijkste functies van het CRM systeem. Nog even terug, wat kun je precies verstaan onder marketingautomatisering? Marketingautomatisering is het toepassen van technologie om marketing te stroomlijnen en ook effectiever te maken. Er wordt gebruik gemaakt van platform (automatiseringsplatform) dat als doel heeft om elk aspect van campagnes vanaf een centrale plek te beheren. Bijvoorbeeld e-mailmarktering, socialmediamarketing en beheer van advertenties. 

Waarom dan een CRM systeem kiezen? 

Met een dergelijke systeem kunnen bedrijven gegevens van klanten up to date houden. Dat is ontzettend van belang, omdat deze gegevens essentieel zijn bij bepaalde processen. Elk contact met klanten moet worden bijgehouden. Dergelijke systemen zijn ontworpen voor bedrijven die hun relaties met klanten willen verbeteren. Bedrijven genereren elke dag gigantische hoeveelheden gegevens. Deze systemen zijn anno 2020 dus zonder meer onmisbaar geworden. Dit soort systemen zorgen voor nauwkeurigheid en efficiency. Deze systemen zijn onder andere cloudgebaseerd. Dit houdt in dat de werking op elk verbonden apparaat mogelijk is. En waar zouden we zonder CRM systeem staan? Op die manier zouden details gemakkelijk kunnen worden kwijtgeraakt of vergeten, want we kunnen immers niet alles onthouden in onze hoofden. Soms lopen we over van het werk, soms kunnen we simpelweg niet meer onthouden dan dat we al doen. Het kan ook wel eens gebeuren dat de beloofde follow-up van een bepaald telefoongesprek achterwege blijft. Als iemand met belangrijke kennis een bedrijf verlaat kan dit desastreus zijn, omdat alle belangrijke kennis het bedrijf dan heeft verlaten. Om dit op te vangen is het van het grootste belang dat iedereen een dergelijk CRM systeem leert kennen en er vervolgens mee leert werken. Dit is een eerste stap naar een wereld waarin iedereen innovatie omarmt, waarin innovatie centraal staat en iedereen zijn of haar steentje bij zal dragen. Zonder een dergelijk systeem sta je eigenlijk nergens meer. Iedereen probeert elkaar op wat voor wijze dan ook te overtreffen. Blijf niet achter en lees je in, bereid je voor op de nieuwste ontwikkelingen.

Reageren is niet mogelijk